midtbyens dagpleje

ro * nærvær * hygge * omsorg * tryghed * god tid

I dagplejen kører dagen efter en hel fast og regelmæssig rytme. Dels fordi de helt små børn trives godt i en genkendelig og forudsigelig dagligdag og dels fordi deres naturlige behov for søvn og mad sætter nogle helt faste rammer for, hvordan dagen deles op.

En typisk dag i dagplejen:

Dagplejen åbner kl. 7 og dagen starter stille og roligt. De børn der kommer tidligt, vil ofte møde ind til levende lys og duften af nybagt brød. Det er vigtigt for mig, at tonen for dagen bliver lagt med en rolig og hyggelig ankomst/aflevering og at børn såvel som voksne føler sig godt modtaget. Vi hygger ved morgenbordet, spiser lidt mad og får sendt mine store piger afsted i skole og tager langsomt hul på dagen, indtil de sidste børn er afleveret (senest kl. 9)

09.00: morgensamling omkring formiddagsmaden. Vi spiser, synger måske lidt og snakker om hvad dagen skal bringe og får vendt stort og småt

09.30-11.00: vi leger i haven, tager på tur i skoven eller på biblioteket, læser bøger, laver mad, børneyoga eller noget helt andet (se evt. mere under værdier)

11-11.30: frokost – enten hjemme eller på tur

11.30: vi hører noget dæmpet afspændingsmusik, børnene tuller rundt, indstiller sig på, at det snart er sovetid og bliver skiftet og gjort klar til putning. Inden putningen synger vi altid en lille, rolig fagtesang

14-14.15: børnene vågner efter en dejlig middagslur og vi samles omkring et godt og solidt eftermiddagsmåltid, inden børnene begynder at blive hentet. (Man kan også få maden to-go, hvis det passer jer bedre ift. afhentningstidspunkt)

15.00: dagplejen lukker – tak for i dag

Alle tidspunkter er cirkatidspunkter, så selvom vi navigerer indenfor nogle ret snævre rammer, er der lidt elastik i både den ene og anden retning, alt efter den aktuelle børnegruppe.

Jeg er ikke tilhænger af for mange faste og skemalagte aktiviteter på bestemte ugedage og vores planer er aldrig mere faste, end at de kan laves om. Det kan godt være, at jeg fra morgenstunden har planlagt at vi skal på tur i skoven, men hvis det så viser sig, at der lige den dag kommer tre trætte og uoplagte børn ind ad døren, så bliver vi hjemme, smider os på gulvet og læser 20 bøger i stedet for.

Det handler om at læse børnene og se, hvad de har brug for og så tilpasse dagen og aktivitetsniveauet efter det.